Svampforgiftning med fatale følger



We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Svampeplukkere blandede svampe og døde af svampeforgiftning

Flere mennesker i distriktet Herford måtte behandles for svampeforgiftning på hospitalet, en patient er død som følge af forgiftningen.

I de sidste par uger er der gentagne, potentielt dødelige blandinger af svampe. I alt syv personer med svampeaktikation skulle behandles på hospitalet, rapporterede Herford Clinic fredag ​​til “Mindener Tageblatt”. En patient døde af virkningerne af forgiftning forårsaget af selvopsamlede grønne knoldsvampe. De berørte havde tilsyneladende forvekslet svampe med "ung eng svampe eller den grønne duve egnet til konsum", rapporterede medarbejderen i den nedre landskabsmyndighed i distriktet Herford, Hannelore Frick-Pohl.

Igen og igen forveksles svampeopsamlere de meget giftige knoldepulver (se billede) med angiveligt spiselige typer svampe. Selv små mængder af svampegiften kan forårsage alvorlig leverskade, som "fører til leversvigt" med stigende doser, ifølge seniorlægen på intensivafdelingen i Herford Clinic, Dr. med. Steffen Grautoff. Passende svampeforgiftning kræver øjeblikkelig medicinsk behandling, hvor en modgift indgives øjeblikkeligt, og i en nødsituation skal toksinerne fra den tuberøse svamp fjernes fra patientens blod ved hjælp af en særlig dialyseprocedure. Hvis der ikke gives lægebehandling, eller hvis det startes for sent, kan en levertransplantation være nødvendig, og der er risiko for dødelig forgiftning.

Da der er en relativt høj risiko for forveksling med den unge engsvamp og den grønne duve, især med den grønne knoldarea, havner de meget giftige svampe altid på pladen, især med uerfarne svampeplukkere - med alvorlige følger for helbredet. Landbrugsbiologen Hannelore Frick-Pohl understregede derfor, at "naturligvis" kun den "egnede art, som også kan identificeres 100 procent" skulle forbruges. Hvis der er mistanke om, at giftige svampe er blevet spist ved et uheld, skal du straks kontakte en læge eller hospitalet. Poison Control Centers kan ofte allerede tilbyde initial hjælp med et opkald.

Tegn på svampeforgiftning
Ifølge eksperterne skal typiske tegn på svampeforgiftning fra den grønne knoldarea vurderes som mavesmerter, kvalme og opkast otte til seksten timer efter at have spist svampen. Den aktive ingrediens amanitin spreder sig i kroppen, hvorved den dødelige dosis for mennesker allerede er 0,1 mg pr. Kg kropsvægt. Et par milligram kan føre til forbrugernes død. Ifølge eksperterne indeholder 35 gram af den grønne knoglemark i svamp nok til at forgifte en person, der vejer omkring 70 kg. Dette betyder, at det kan være dødbringende at spise en enkelt svamp. Ifølge eksperterne har risikoen for forvirring og den stærke gift fra den grønne knoglemarkeddel den konsekvens, at den er ansvarlig for omkring 90 procent af den dødelige forgiftning i dette land. (Fp)

Læs videre:
Naturopati: svampe som medicin
Advarsel om forkælet kantareller
Telefonnummer gift nødopkald
Tag kvalme alvorligt efter at have spist svampe

Billede: Marion / pixelio.de

Forfatter og kilde information



Video: The future were building -- and boring. Elon Musk


Forrige Artikel

Handlingsuge: alkohol? Mindre er bedre

Næste Artikel

Barmer GEK offentliggør hospitalrapport